Τρίτη, 9 Οκτωβρίου 2012

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΔΑΔ

         ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΔΑΔ 
 (Διαχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές)


Ο επίσημος ορισμός για τον αυτισμό, όπως καθορίζεται από την αμερικανική ψυχιατρική ένωση στο DSM-IV, είναι Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές, ΔΑΔ.
 Συνήθως όροι όπως σύνδρομο Asperger, Αυτισμός, και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές μας φέρνουν αρνητικές σκέψεις ή εικόνες. Έτσι και ο γονιός που θα αντιληφθεί ότι το παιδί του έχει κάποια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, σαν πρώτη αντίδραση είναι πιθανό να φοβηθεί. Είναι δυσκολίες που εκδηλώνονται νωρίς στην ανάπτυξη της παιδικής ηλικίας και χαρακτηρίζονται από καθυστερήσεις και αλλαγές της ανάπτυξης των ικανοτήτων της κοινωνικότητας, της νόησης και της επικοινωνίας.
Τα πρώτα συμπτώματα μιας αυτιστικής διαταραχής φαίνονται από την βρεφική ηλικία. Το βρέφος και νήπιο με αυτισμό αποφεύγει την σωματική και βλεμματική επαφή. Είναι δύσκολο για μία μητέρα να νιώθει ότι το μωρό της δεν ανταποκρίνεται στα χάδια της και στο ενδιαφέρον της. Είναι μια σχέση που στην αρχή γεννά ματαιωτικά συναισθήματα, όμως με προσπάθεια και υπομονή μπορεί να χτιστεί μια πολύ δυνατή σχέση.  Οι αντιδράσεις των γονέων ποικίλουν, κάποιοι μόλις αντιληφθούν τα πρώτα σημάδια θα τρέξουν το παιδί τους σε ειδικούς προκειμένου να πάρουν κάποια διάγνωση, άλλοι όμως θα παραβλέψουν οποιοδήποτε σημάδι. Πολλές φορές τα παιδιά που έχουν κάποιο σύνδρομο πρώτα διαγιγνώσκονται από την νηπιαγωγό ή την δασκάλα. Πολλοί αναρωτιούνται πως γίνεται ο γονέας να μην το είχε καταλάβει. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί γονείς αρνούνται να δουν ότι το παιδί τους έχει κάποιο σύνδρομο και πολλές φορές αρνούνται να ακούσουν και να δεχτούν την παραίνεση της δασκάλας για περαιτέρω διάγνωση του παιδιού και ειδική αντιμετώπιση.
Ποιες είναι
Οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές είναι οι εξής:
• Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή Μη Προσδιοριζόμενη Αλλιώς (ΔΑΔ-ΜΠΑ) ή (PDD-NOS), η οποία
περιλαμβάνει τον άτυπο αυτισμό, και είναι η πιο κοινή
• Αυτισμός , ο πιο γνωστός
• Σύνδρομο Asperger
• Σύνδρομο Rett και
• Αποδιοργανωτική διαταραχή της παιδικής ηλικίας
Οι τρεις πρώτες από αυτές τις διαταραχές είναι κοινώς γνωστές ως διαταραχές του φάσματος του
αυτισμού. Οι δύο τελευταίες διαταραχές είναι πολύ πιο σπάνιες, και μερικές φορές τοποθετούνται στο
φάσμα του αυτισμού και μερικές φορές όχι
Χαρακτηριστικά
• Τα παιδιά με ΔΑΔ διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό σε ικανότητες, ευφυΐα, και συμπεριφορές. Μερικά παιδιά δεν μιλούν καθόλου, άλλα μιλούν με περιορισμένες φράσεις ή συνομιλίες, καθώς και ορισμένα έχουν φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη. Συνήθως εμφανίζονται στερεοτυπικές δεξιότητες στο παιχνίδι. Επίσης μπορεί να Παρατηρείται 'ιδιόρρυθμο και ασυνήθιστο' παιχνίδι με τα αντικείμενα, χαρακτηριζόμενο από εμμονές σε τμήματα των παιχνιδιών (π.χ. κοιτούν τις ρόδες αυτοκινήτων ή το πλυντήριο που γυρίζει) ή απλή παράταξή τους βάσει κριτηρίου (είδος, μέγεθος, χρώμα, κ.λ.π.), ενώ απουσιάζει το συμβολικό παιχνίδι. Άλλα χαρακτηριστικά, είναι οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις του σώματος ή πρότυπα συμπεριφοράς, όπως το φτερούγισμα των χεριών, το στριφογύρισμα των μαλλιών, το ρυθμικό χτύπημα των ποδιών ή και πιο σύνθετες κινήσεις.
• Όσο πιο γρήγορα διαγιγνώσκεται και αντιμετωπίζεται ένα σύνδρομο διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχές τόσο πιο θετική πρόβλεψη μπορούμε να κάνουμε για την ανάπτυξη του παιδιού.
Η συνειδητοποίηση
Τα πρώτα συναισθήματα του γονέα με παιδί με Δ.Α.Δ. είναι φόβος, άρνηση, θυμός και όταν καταλαγιάσουν αυτά ακολουθεί η θλίψη και οι ενοχές. Είναι λογικό όταν ο γονέας ανακαλύπτει ότι το παιδί του διαφέρει από τα άλλα και έχει Δ.Α.Δ., να αναρωτιέται γιατί συμβαίνει σε αυτόν ή τι έκανε λάθος. Πολλές φορές οι πρώτες αντιδράσεις μπορεί να φέρουν και τσακωμό και αλληλοκατηγορίες στο συζυγικό ζευγάρι. Ύστερα θυμίζει την διαδικασία του πένθος, η θλίψη ακολουθεί τα έντονα συναισθήματα. Είναι φυσιολογικό να υπάρξει ένα στάδιο θλίψης αφού ο γονέας πενθεί την απώλεια των προσδοκιών του για ένα υγιές παιδί σαν απόγονό του. Το επόμενο στάδιο είναι πιο λειτουργικό και είναι αυτό της αποδοχής. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί ο γονέας να τα δουλέψει μέσα από την ψυχοθεραπεία. Το να έχεις ένα παιδί με σύνδρομο Δ.Α.Δ. δεν είναι εύκολο, υπάρχουν δυσκολίες σε όλο το σύστημα της οικογένειας. Εφόσον το νέο μέλος της οικογένειας «νοσεί» τότε νοσεί και όλο το οικογενειακό σύστημα. Μπορεί να ακούγεται σκληρό αλλά είναι αποδεκτό ο γονέας να έχει ποικίλα συναισθήματα, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Η δυσλειτουργία θα επέλθει αν αυτά τα συναισθήματα δεν γίνουν αποδεκτά από τον ίδιο και δεν δουλευτούν.
 Όταν λοιπόν ο γονέας φτάσει στο στάδιο της αποδοχής έχει ανακτήσει τις δυνάμεις και είναι η στιγμή να μάθει τι είναι οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Η ενημέρωση γύρω από το σύνδρομο που έχει το παιδί του θα τον βοηθήσει να καταλάβει ότι έχει ένα διαφορετικό παιδί με τα δικά του χαρίσματα, που αντιλαμβάνεται τον κόσμο με τον δικό του τρόπο. Μέσα από την ενημέρωση θα μάθει σε ποιον τομέα το παιδί του είναι πιο πάνω από τα άλλα παιδιά της ηλικίας του αλλά και που υστερεί έτσι θα ξέρει που χρειάζεται ενθάρρυνση και επιβεβαίωση και που περισσότερη δουλεία προκειμένου να αναπτυχθούν οι ελλείψεις του με τον καλύτερο τρόπο.
Η έγκαιρη διάγνωση θα δώσει την δυνατότητα να υπάρξει ένας προγραμματισμός που θα βοηθήσει το παιδί στην εξέλιξή του. Το ειδικό σχολείο θα προσφέρει στο παιδί την εκπαίδευση που έχει ανάγκη. Πέρα από το ειδικό σχολείο ένας ειδικός παιδαγωγός μπορεί να βοηθήσει την οικογένεια σε απλά καθημερινά λειτουργικά θέματα. Όμως εκτός από το παιδί έχουν ανάγκες και οι γονείς, ομάδες γονέων με παιδιά με Δ.Α.Δ. θα ενθαρρύνουν και θα βοηθήσουν τους γονείς σε πρακτικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά θέματα. Ως γονείς θα βιώνουν μια κουραστική και απαιτητική καθημερινότητα όπως και ως εργαζόμενοι, είναι σημαντικό να μην παραμελήσουν τον σύντροφό τους και τα συναισθήματα που νιώθουν γι αυτόν. Ο έρωτας, η χαρά και η αγάπη πρέπει να ανατροφοδοτούνται μεταξύ του ζευγαριού.
Η σχέση με το παιδί
Η διάγνωση είναι για ενημερωτικούς και εκπαιδευτικούς λόγους χρήσιμη, για να αγαπήσετε το παιδί σας πρέπει να το γνωρίσετε και να κοιτάξετε πίσω από την ταμπέλα. Η ενημέρωση πάνω σε αυτά τα θέματα έχει προχωρήσει και με την βοήθεια της τεχνολογίας μπορείτε να βρείτε χρήσιμα στοιχεία αλλά και προτάσεις για να κάνετε την καθημερινότητά σας πιο ευχάριστη. Ενημερωθείτε, διαβάστε, ψάξτε, μην ντρέπεστε για το παιδί σας.
Είναι σημαντικό οι γονείς να ακούμε τις ανάγκες των παιδιών με δαδ ή χωρίς, θα χρειαστεί να σέβεστε
Σύμμαχοί μας προκειμένου να ανταπεξέλθουμε τον πρώτο καιρό στις δυσκολίες μέχρι να επέλθει η προσαρμογή είναι επιγραμματικά οι ακόλουθες προτάσεις
• Ενημερωθείτε, διαβάστε, ψάξτε να βρείτε τι είναι οι Δ.Α.Δ.
• Γίνεται μέλος ομάδων γονέων με παιδιά με Δ.Α.Δ.
• Εμπιστευτείτε τους ειδικούς αλλά και το ένστικτο σας
• Μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε ψυχοθεραπευτή προκειμένου να δουλέψετε τα αρνητικά σας συναισθήματα αλλά και να πάρετε βοήθεια και ως γονέας αλλά και ως ζευγάρι
• Ξεκινήστε την θεραπεία του παιδιού άμεσα
• Μην εθελοτυφλείτε σε περίεργα συμπτώματα γιατί ο καλύτερος προγνωστικός παράγοντας για το παιδί με δαδ είναι η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση
• Μην μένετε στην ταμπέλα, αγαπήστε και αποδεχτείτε το παιδί σας με την καρδιά
• Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας όσο δύσκολο και αν είναι και ζητήστε βοήθεια από οικείους, είναι σημαντικό να είναι ο γονιός καλά προκειμένου να φροντίσει και το παιδί
• Σαν ζευγάρι συζητήστε τα συναισθήματα σας, βρείτε στιγμές για σας αλλά μοιραστείτε και τις υποχρεώσεις.

Θάλεια Παύλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου